دکتر محمد شمس اردکانی

متخصص زنان و زایمان


مراحل رشد جنین

حاملگی به سه دوره تقسیم میشود هر دوره 3 ماه است.
1- سه ماه اول : در سه ماه اول حاملگی معمولاً مادران یک تا دو کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند این سه ماه حساس ترین ومهم ترین زمان از نظر سلامت جنین است زیرا تمام اعضاء و ارگانهای بدن جنین تشکیل میشود. بنابراین بیماریهای درمان نشده مادر ،اشعه ،دود سیگار و داروها ممکن است روی جنین او اثر دائمی و غیرقابل برگشت بگذارند. به مادران توصیه میشود دراین سه ماهه تغذیه خوب داشته باشند و استراحت کافی بنمایند. به آنها یادآوری میشود هیچگونه دارویی را بدون مشورت با پزشک ،مصرف نکنند و چنانچه به پزشک یا دندانپزشک مراجعه می کنند حتماً از حامله بودنشان آنهارا مطلع نمایند .ازتغییرات دیگر بدن مادر دراین دوره بزرگتر شدن و حساس شدن پستانها و گاهی حالت تهوع واستفراغ صبحگاهی است.

2- سه ماهه دوم : از ابتدای ماه چهارم تا آخر ماه ششم ،سه ماهه دوم نامیده میشود دراین دوره ،ناراحتیهای عمومی مختصری که در سه ماهه اول وجود داشت از بین رفته وخانمها احساس بهتری پیدا میکنند. در پایان سه ماهه دوم مادران میتوانند حرکات جنین خود را احساس نمایند وصدای قلب جنین توسط دستگاههای حساس شنیده میشود. درماه ششم بارداری مادر حرکات جنین خود را احساس میکند.احساس کمر درد درماه ششم بارداری معمول است از این رو به خانمهای باردار توصیه میشود از کفشهای پاشنه یکسر و ترجیحاً کوتاه استفاده نمایند.

3- سه ماهه سوم : دراین سه ماهه چون جنین رشد بیشتری میکند قدری احساس فشار روی معده ومثانه وجود دارد. پیدایش ورم مختصری در قوزک پا دراین دوره طبیعی است معمولاً با استراحت برطرف میشود شما می دانید که 8 ماهگی اغلب جنین در شکم مادر موقعیتی را پیدا میکند که تا موقع زایمان درهمان موقعیت باقی می ماند. درسه ماهه سوم مادر می تواند به فعالیتهای روزانه خود ادامه دهد و لیکن بلند کردن یا حمل وسایل سنگین برای او ممنوع می شود ازماه 9 ماهگی مادر احساس میکند راحتر نفس میکشد ولی تکرر ادرار پیدا میکند.

دوران بارداری را چگونه باید گذراند
خانمهای باردار باید بدانند که دوران بارداری یک موقعیت کاملاً طبیعی است ولیکن مراقبت از خود درزمان حاملگی اهمیت بسزائی دارد و باید به ورزش سبک ،استراحت نسبی ، بهداشت شخصی ،نوع لباس ،روابط زناشوئی ،کارو مسافرت توجه کافی مبذول دارند. دردوران حاملگی ،جنین کاملاً وابسته به مادر است بنابراین رژیم غذایی باید طوری باشد که مواد مورد نیاز جنین ازطریق مادر تامین گردد ومواد مضر برای جنین توسط مادر مصرف نشود.فرضاً چنانچه مادر عادت به کشیدن سیگار دارد به او توصیه میشود دراین دوره از کشیدن سیگار خودداری نماید مادران باید بدانند بدون اطلاع پزشک هیچگونه دارویی مصرف نکنند .
ورزش
ورزش هم برای مادر و هم برای جنین مفید است.مهمترین ورزش پیاده روی درهوای آزاد است راه رفتن باعث تقویت عضلات شکم شده و درماههای آخر به پایین آمدن سر در لگن نیز کمک میکند . به خانمهای حامله توصیه میشود حتی الامکان از انجام ورزشهای سنگین که خطر افتادن ،زمین خوردن ،وضربه را برایشان دارد اجتناب نمایند.چنانچه خانمی عادت به شنا کردن داشت حاملگی مانع از پرداختن به این ورزش نخواهد بود.

استراحت
اغلب خانمهای حامله حداقل به 8 ساعت خواب احتیاج دارند ولی ممکن است عده ای به استراحت بیشتری نیاز داشته و درطول روز هم مدتی از وقتشان را صرف استراحت نمایند . اگر کارخانم حامله طوری است که بایستی به مدت زیاد سرپا بایستد به وی توصیه میشود در فواصل متناوب چند دقیقه بنشیند و پاهای خود را بالا نگه دارد و چشمهایش را ببندد و بدین طریق چند دقیقه استراحت نماید.بالعکس اگر کار خانم حامله طوری است که برای مدتهای طولانی باید بنشیند به او توصیه میشود درهر ساعت چند قدمی راه برود .

حمام گرفتن
معمولاً خانمهای حامله بیشتر عرق میکنند و به علت تغییرات هورمونی دوران حاملگی ترشحات تناسلی بیشتری دارند.بنابراین استحمام روزانه نه تنها آرامش بخش است بلکه از عفونتهای مختلف نیز جلوگیری می نماید.به خانمها توصیه میشود درحمام کردن ازآب ولرم استفاده نمایند چرا که آب داغ خصوصاً در سه ماهه اول و آخر حاملگی موجب سرگیجه میشود .دوش گرفتن هر روز به مدت کوتاه توصیه میشود.

مراقبت از دندانها
مراقبت از دندانها در حاملگی امر بسیار مهمی است به خانمها توصیه میشود به محض اطمینان از حامله بودن به دندانپزشک مراجعه نمایند تا لثه ها و دندانهای آنان معاینه شود . به آنها توصیه میشود حداقل یکبار در روز دندانهای خود را مسواک بزنند (قبل از خواب ) و حتی الامکان از خوردن شیرینی و آب نباتهای سفت و سخت و نوشابه های رنگی و پرگاز خودداری کنند .

لباس خانم باردار
به مادران باردار توصیه میشود ازماه چهارم به بعد لباسهای راحت و گشاد بپوشند. از کمربند و کرست تنگ استفاده نکنند ،همچنین از پوشیدن جورابهای تنگ که جریان خون پاها را مختل میکند و باعث بزرگ شدن سیاهرگهای پا و ایجاد واریس میشود ،خودداری نمایند .و بستن کمربند ایمنی اتومبیل لازم است .

مراقبت از پستانها
به خانمهای باردار توصیه میشود حتماً از کرست استفاده کنند حدود ماه 3 و4 حاملگی بایستی از کرستهای بزرگتر از اندازه معمول استفاده شود .ازماه پنجم حاملگی به بعد ممکن است مایع زرد و شفافی که آغوز نامیده میشود از پستان زن باردار ترشح شود این ترشحات ممکن است دراطراف نوک پستان بماند و خشک شود به مادران توصیه میشود فقط با آب ولرم نوک پستانها را شستشو دهند چرا که صابون والکل باعث خشکی پوست و حتی زخم و ترک نوک پستان میشود .

روابط زناشویی
اگر خانمی سابقه سقط و خونریزی ، پارگی زود رس کیسه آب و یا زایمان زودرس دارد ، روابط زناشویی برای او بخصوص در سه ماهه اول حاملگی بطور قابل ملاحظه ای محدود میشود درغیر این صورت داشتن روابط زناشویی در حاملگی آزاد است درصورت وجود عفونت و یا دردناک بودن نزدیکی ،بایستی خانمها از نزدیکی اجتناب نمایند و حتماً به پزشک خود مراجعه نمایند .درطول آخر ماه بارداری بهتر است از آمیزش خودداری شود .

مسافرت
به خانمهای باردار توصیه میشود قبل از مسافرت با پزشک مشورت نمایند. چرا که مسافرتهای طولانی ممکن است خطراتی را برای آنها در بر داشته باشد به مادران توصیه میشود چنانچه مسیرهای طولانی را با اتومبیل طی میکنند هر 2 ساعت یکبار از ماشین پیاده شده و چند قدم راه بروند . بخاطر داشته باشند در اواخر حاملگی مسافرتهای طولانی توصیه نمیشود .استفاده از کمربند ایمنی توصیه می شود .

تغذیه و بارداری
تغذیه صحیح بیشترین اثر را روی سلامت جنین دارد به مادران باردار توصیه میشود غذاهایی را انتخاب کنند که پروتئین ، ویتامین ، املاح و کالری کافی را در دسترس آنها و جنین شان قراردهد .
غذاها را به 5 گروه تقسیم می کنند .
1- میوه جات و سبزیجات
2- لبنیات (شیر و فرآورده های آن )
3- گوشت قرمز ، مرغ ،ماهی ، تخم مرغ و حبوبات
4- غلات (نان مخصوصاً نان سبوس دار )
5- چربی ها و شیرینی جات

خانمهای باردار باید بدانند که در سه ماهه اول حاملگی حتی الامکان بر دفعات غذا خوردن خود بیافزایند و حجم هر وعده غذایی را کاهش دهند ، یعنی غذا را به دفعات بیشتر ولی با حجم کمتر مصرف نمایند.برای تأمین کلسیم بدن توصیه میشود مادران روزی نیم لیتر تا یک لیتر شیرمصرف کنند و در صورت عدم علاقه به شیر از منابع دیگر کلسیم مانند پنیر ،کشک و ماست استفاده نمایند.رژیم غذایی روزانه مادران بهتر است شامل گوشت ، لبنیات ،سبزیجات ، و میوه جات باشد .به خانمهای باردار توصیه میشود از خوردن شیرینی ،چربی ، و نشاسته زیاد خودداری کنند.بطور متوسط یک خانم باردار ، تا آخر بارداری خود نباید بیش از 12 -10 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کند ،چاقی زیاد ممکن است باعث بروز عوارضی در حاملگی و زایمان آنها شود .

داروها و بارداری
خانمهای باردار باید بدانند فقط داروهایی را مصرف نمایند که توسط پزشک تجویز شده است . بیشترین اثراث سوء داروها در 12 هفته اول (سه ماهه اول ) حاملگی است . داروها اثراث مختلفی دارند. زنان باردار هر چه را که مصرف می نمایند از جفت عبورکرده و جنین را تحت تأثیر قرار میدهد .

نمک و بارداری
امروزه تحقیقات نشان داده است که برخلاف آنچه که در قدیم تصورمی شدمحدودیت نمک درحاملگی ضروری نیست. مقدارمتوسطی ازنمک یدداردرغذای روزانه زن حامله لازم است و باید مصرف شود .

کار و بارداری
میزان مجاز انجام کار د رحاملگی نسبت به افراد متفاوت است مثلاً وقتی حاملگی با بیماری یا مشکل توأم باشد درآن صورت پزشک تصمیم میگیرد که آیا خانم حامله مجاز به ادامه کار می باشد یا خیر؟ بطور کلی کارکردن برای یک خانم حامله سالم در یک حاملگی طبیعی مجازاست البته به شرطی که همراه با بلند کردن و جابجا کردن وسایل سنگین نباشد . در دوران بارداری خانمها باید بدانند که د رمعرض مواد شیمیایی ( گرد وغبار ، گازها و دودهای شیمیایی ) اشعه و عفونتها قرار نگیرند .

مرخصی زایمان
بهترین توصیه آنست که مادران باردار هر بار در ماه آخر بارداری احساس سنگینی و سختی می کنند بتوانند از مرخصی استحقاقی خود استفاده نمایند و حتی با کارفرمایان طوری توافق نمایند که به طور منطقی از چنین موقعیتی برخودار شوند چه قبل از زایمان و سزارین و یا بعداز آن .


نظرات کاربران درباره این مطلب :

ملیکا [ 1393-06-14 ]
مرسی از این همه راهنمایی و کمک ب

ملیکا [ 1393-06-14 ]
مرسی از این همه راهنمایی و کمک ب

مهدیه [ 1393-05-12 ]
باتشکر .میشه لطفا برام از این گونه مقالات ایمیل کنید

عسلی [ 1393-05-03 ]
یک کم بیشترتوضیح دهید ممنون

نسرین مقدم [ 1393-04-02 ]
با عرض سلام وخداقوتی،دستتون درد نکنه.اطلاعات کامل و به زبان ساده،حجم کافی ،ممنون و زنده باشید

میبدی [ 1392-08-09 ]
جالب بود

امیرمحمدپایون [ 1392-06-14 ]
سلام،عالی بود ولی بیشترمسائل مطرح نشده است

روبینا [ 1392-06-03 ]
خیلی عالی بود

robina [ 1392-04-15 ]
عالیه ممنون اگه ممکنه درموردرشدهفته به هفته جنین هم مطلبی بزارید.

زهرا-پ [ 1392-01-16 ]
باسلام وتشکر مطالب سایت خیلی پرمحتوابود اززحمات و وقتی که برای درج مطالب سایتتون گذاشتید بی نهایت ممنونم

بهنام [ 1391-11-12 ]
خوب بود اما راجع اضافه وزن در دوران بارداری بر حسب BMIمیباشد

اصغر [ 1391-10-04 ]
با سلام خیلی خیلی عالی وممنون ازاین که اگاهی به صورت رایکان در اختیارعموم قرار داده اید

بهناز [ 1391-10-04 ]
ممنون از مطالب مفید و آموزنده شما

شفیق الله پاینده [ 1391-09-28 ]
تشکر بسیار عالی

انسیه [ 1391-09-10 ]
با تشکر

مصطفي زماني [ 1391-08-09 ]
بسيار عالي بود

شیدا [ 1391-07-26 ]
با سلام وسپاس.مختصر و مفید توضیحاتی داده شد که برای همه مادرها دانستنشان الزامی است.سلامت شما را آرزومندم.

زیبا [ 1391-07-24 ]
بسیار عالی بود مختصر و جامع و مفید

سحر [ 1391-07-15 ]
عالی بود

شقایق [ 1391-06-12 ]
ممنونم... خیلی آموزنده بود

زهرا [ 1391-05-28 ]
بسیار مفید و آموزنده بود.متشکرم

جواد [ 1391-05-20 ]
خوب بود اگر تصویر داشت عالی می شد

سبزی [ 1391-05-04 ]
متوسط بود.

نریمانی [ 1391-05-04 ]
با تشکر خوب بود.

مریم [ 1391-05-01 ]
مفید بودو مختصر.ممنون

احمدی [ 1391-04-27 ]
عالی بود

علی ایرانخواه [ 1391-04-23 ]
با سلام و تشکر بسیار عالی آقای دکتر مرسی از زحمات جنابعالی ، مطالب سایت تاثیر زیادی در سطح بالا رفتن دانش و تجربه تازه کارایی مثل ما داره لطفا برامون بیشتر بنویسید

سمیه [ 1391-04-22 ]
سلام.مرسی از توصیه های مفیدتون

ناهید [ 1391-04-02 ]
با تشکر فراوان

گلوی [ 1391-03-21 ]
باسپاس از اطلاعات کامل و دقیقتان، بسیار عالی بود

raana [ 1391-03-20 ]
بسیار مختصر و مفید بود تشکر

وجیهه [ 1391-02-28 ]
باتشکرازاطلاعات مفیدتون.لطفاازتغییرات ظاهری جنین درماه دوم بارداری بگید

پارسا [ 1391-02-27 ]
ممنون از مطالب خوبتان لطفا مطالب بيشتري را عنتوان بفرمايد

زهره [ 1391-02-20 ]
با تشكر فراوان از شما واقعا مطالب علمي و جالب بودند . تشكر

علی [ 1391-02-16 ]
ممنون ای کاش به صورت هفتگی توضیح میدادید جنین در چه وضعیتی است واینکه دوست دارم بدونم قلب بچه در چند هفتگی به وجود می آید

م.ف [ 1391-02-09 ]
مطالب جامع وكامل بود استفاده كردم متشكرم

مهرنوش [ 1391-01-25 ]
مطالب خوبی بود اما کپی شده از یه کتاب!!!!!

تقوی [ 1391-01-19 ]
باتشکرفراوان مطالب بسیار خوب بود

صادقی [ 1390-11-28 ]
سلام، واقعا مطالب مفید و مختصر و جامعی را بیان نموده اید. با تشکر

فاطمه [ 1390-11-27 ]
از مطالب مفید و ارزشمندتون متشکرم. برای من خیلی مفید بود

ندا [ 1390-11-15 ]
از مطالب سودمند ي كه نوشته ايد كمال تشكر را دارم

بهاره [ 1390-11-13 ]
با سلام ممنون مطالب بسیهر خوب و مفید بود

مهدی ملازاده [ 1390-11-13 ]
مطالب کاملا" صریح و ساده بیان شده از الطاف شما نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

نادیا رضایی راد [ 1390-11-08 ]
سلام آقای دکتر ..... خسته نباشید .... من یک دختر 15 ساله هستم که در مدرسه ی تیز هوشان درس میخوانم .... من سال اول دبیرستان هستم ...... ما برای درس تحقیق و پزوهش موضوعی انتخواب کردیم با عنوان خواب های جنین در هفته ی 17 . برای این تحقیق هم خیلی تلاش میکنیم ... از کتاب خونه و اینترنتو بیمارستان گرفته تا حتی حوزه علمیه ... لطفا میشه در این زمینه به پزوهشگران کوچک این آب و خاک کمک کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟

نیلوفر [ 1390-11-04 ]
عالی بود ممنون من دوست دارم مراحل رشدجنین رو در سه ماهه اول که کل بدن شکل میگیره حتی اگر بشه عکسهایی از نحوه تشکیل قلب درچهارهفتگی رو ببینم از کجا این امکان وجود داره باز هم ممنون

بهار [ 1390-10-12 ]
با سلام و خسته نباشید از اطلاعات پزشکی شما بی نهایت ممنون و تشکر میکنم برایتان آرزوی موفقیت دارم.

غفوری [ 1390-09-23 ]
سلام علیکم، از مطالب شما بسیار ممنونم، مختصر و بسیار سودمند بود، برای شما آرزوی موفّقیت دارم

امیر [ 1390-09-19 ]
با تشکر از اطلاعات خیلی خوب شما اطلاعات نسبتا عمومی وجامع می باشد

سميرا [ 1390-09-07 ]
با سلام خدمت شما دكتر محترم و با تشكر از وب سايت تخصصي.كاملاً جامع و كامل بود

مهديه غلامي [ 1390-09-06 ]
با تشكراز راهنماي هاي بسيار آموزنده شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تماس با منمطالب و مقالاتگزارش معاونت غذا و دارودرخواست سزارینصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر